6 Sebab Mengapa Anda Suka Membaca (Buku)

#1 – TIKET MENGEMBARA PALING MURAH

Sambil duduk be rehat di sofa rumah atau kampung anda, tidak kira walaupun ia teletak di Kodiang misalnya, anda tetap boleh mengembara ke benua lain, negara dan kawasan asing, bertemu dengan masyarakat yang tidak pernah anda terfikir mereka wujud. Semua ini tidak perlukan harga tiket penerbangan yang mahal. Lebih dari itu, anda boleh masuk ke ruangan masa yang berbeza dari sekarang. Anda boleh pilih, mahu masuk masa lampau atau masa hadapan. Hanya dengan buku, anda boleh merantau ke tempat dan masa tanpa sempadan!

Katakan anda sedang membaca buku tulisan Malala Yousofzai dan Christina Lamb dalam edisi BM, yang bertajuk ‘Saya Malala’. Tanpa sebarang risiko keselamatan, anda telah pun merantau ke Swat, Pakistan. Anda dapat membayangkan keindahan Swat yang asli, dan diperkaya pula dengan tinggalan sejarah penganut Budhha kurun ke 2 BC. Swat juga dikenali sebagai ‘Switzerland of The East’.  Anda dapat ‘bertemu’ dengan penduduk Swat dan memahami serba sedikit budaya, cara hidup dan cara mereka bermasyarakat. Anda dapat memahami kemelut sosio ekonomi dan masalah pendidikan mereka. Menarik, bukan?

#2 – MODAL SOSIAL TERBAIK

Kebanyakkan pencinta buku yang kami temui adalah mereka yang bersifat intovert, yang selalu sinonim dengan sikap pendiam, tidak suka bercakap tanpa keperluan dan suka ruang dan masa untuk diri sendiri. Apa yang berlaku jika anda, seorang introvert yang sukakan buku; terperangkap di salah satu aktiviti sosial seperti kenduri, atau program yang mana anda dikelilingi oleh orang yang tidak di kenali, berjam-jam?

Membaca buku menjadikan anda sentiasa ‘selamat’ dengan modal sosial untuk memulakan perbualan. Bukan sekadar berbual bertanya nama, asal dan tempat belajar/kerja; kemudian terus diam dan keadaan jadi sunyi sepi.

Anda boleh sambung perbualan dengan pelbagai tajuk dari bahan bacaan anda selama ini; dari hal ewal dalam negara seperti pendidikan (Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang), kemanusiaan (Lelaki Terakhir Menangis Di Bumi), ekstrimism (Saya Malala), motivasi (Who Moved My Cheese Edisi BM), kisah imigran (The Namesake), cerita peperangan (Berlari Dari Jogja Untuk Menemukan Si Dia Di Christiana), sastera (Merantau Ke Deli), pelaburan (Rich Dad Poor Dad Edisi BM) dan lain-lain!

#3 – LATIHAN MEMORI & SKIL IMAGINASI

Membaca novel atau fiksyen sejarah dapat menguatkan kuasa memori dan imaginasi anda. Buku fiksyen sejarah adalah berdasarkan fakta kajan sejarah, namun telah diolah secara kreatif. Dalam satu buku, anda akan dihidangkan dengan pelbagai fakta sejarah disebalik plot, dialog dan jalan cerita yang ditulis. Imaginasi anda turut menerawang jauh membayangkan kisah sejarah yang diceritakan penulis.

#4 – HADIAH YANG IDEAL

Apa sahaja program (graduasi, pertunangan, perkahwinan, naik pangkat, dapat anugerah) yang perlukan hadiah kepada ahli keluarga atau kawan, buku adalah hadiah yang mudah dan ideal. Penerima beroleh manfaat dan jika kandungan buku tersebut baik dan dapat di amalkan, anda dapat pahala jariah. Pilih buku yang bersesuaian dengan penerima dan difikirkan bermanfaat untuk penerima. Jika anda seorang ibu atau ayah, buku boleh dijadikan hadiah ideal untuk anak anda.

#5 – MURAH & MUDAH

Di Malaysia, buku dikecualikan GST. Selain itu, ada kedai buku online yang besar, dan menawarkan diskaun durian runtuh (klik di sini), selain pesta buku tahunan seperti #Pbakl atau #BigBadWolf. Ada juga yang tawarkan #FreeDelivery untuk pembelian serendah RM80 (klik di sini). Kalau mahukan bacaan secara percuma, lawatilah perpustakaan terdekat di komuniti kawasan anda! (klik di sini)

#6 – AKSESORI TERBAIK

Bagi kebanyakkan pencinta buku, mereka memang tidak akan keluar rumah tanpa membawa buku. Rasa ‘insecure‘ keluar rumah tanpa buku. Sambil tunggu kawan di cafe atau bus stand, buku menjadi peneman setia. Jika anda membaca buku ditempat awam, selain dapat pahala kerana memberi inspirasi kepada orang yang melihat, buku menjadi aksesori yang ideal untuk anda. Sedap mata memandang bila melihat seseorang keluar sambil memegang atau membaca buku.

warungbooku